Een verhaal uit de praktijk – Karen 53 jaar

Even voorstellen

Mijn naam is Karin, ik ben een vrouw van 53 jaar en al bijna 30 jaar getrouwd met Peter. We hebben 2 dochters en inmiddels zijn we de trotse opa en oma van een prachtige kleinzoon Tjerk. Mijn moeder leeft nog. Ze is 78 jaar en woont op 3 minuten fietsen van ons huis in het schilderachtige Bergen aan Zee. Ik werk 20 uur per week parttime in de horeca. Hierdoor heb ik tijd over om mijn moeder op dagelijkse basis te verzorgen en te ondersteunen. Ik vind het fijn om dit voor haar te kunnen doen en ook belangrijk omdat de zorg aan huis door de jaren heen toch minder is geworden.

Hulp via de Nationale Huisartsen Post app

Mijn moeder is slecht ter been en kan eigenlijk alleen binnenshuis nog maar een stukje lopen. Daarnaast krijgt ze steeds iets meer last van ouderdomsklachten. Ze is wat vergeetachtig en ook haar zicht wordt minder door beginnende staar. Het is voor mij als dochter best lastig om goed te kunnen beoordelen wat de klachten zijn en vooral wat ik het beste kan doen. Met mijn moeder naar de huisarts gaan is een hele onderneming. Het in- en uitstappen in een auto valt haar niet mee. Tijdens een gesprek met een vriendin hoorde ik haar vertellen over de Nationale Huisartsen Post app. Dit is een app waarmee ik rechtstreeks met een dokter kan videobellen en zo op afstand mijn vraag kan stellen. Ze zijn bovendien 24 uur per dag bereikbaar wat mij wel en vertrouwd gevoel geeft. Hierdoor hoeft mijn moeder niet direct naar de huisarts, maar hebben we eerst overleg over de beste aanpak. Dit geeft mij, maar ook mijn moeder veel rust omdat de arts de tijd neemt en kundige vragen stelt. In de praktijk moet ik maximaal 5 minuten wachten op verbinding, ook als ik een vraag buiten kantoortijd stel. Dat is al zoveel korter dan een rit naar de huisarts.

Een praktijkvoorbeeld

Mijn moeder gaf aan dat ze al enkele weken vrij slecht slaapt. Ze valt wel in slaap maar is gedurende de nacht wel 5 keer wakker. Het gevolg is dat ze zich in de ochtend minder uitgerust voelt en traag op gang komt. Haar hele dagritme loopt hierdoor in de war. Ik heb haar klachten via de Nationale Huisartsen Post app besproken met de arts. We hebben gekeken of ze misschien een slaapmiddel nodig zou hebben. Gezien haar leeftijd is besloten meer aandacht te geven aan het in slaap vallen. Ruim een uur voor het slapen gaan dempen we het licht en gaat ze ontspannen wat muziek luisteren. Voor het slapen krijgt ze nu een kop warme melk. Haar nachtrust is momenteel aanzienlijk verbeterd, de klachten zijn hierdoor minder geworden en ze voelt zich er veel beter bij.

Deel met je familie en vrienden:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email